Betul ke bahayakan kulit ?


ASSALAMUALAIKUM ...




by maylaunchpad


selalunya kita dengar pemakanan yang sihat terdiri dari pada mengamalkan makanan yang sihat terutamanya sayur-sayuran dan juga buah2an  betul tak ? right !! :)
dari sumber kesihatan yang aq baca " aq ni memang rajin mentelaah segala bagai info, kesimpulannya nak cari bahan untuk dikongsikan pada reades me family and kehidupan.. "uiss nama penuh blog nampak :) " hehe promot :D
stop !! berbalik pada tajuk n3..
1. Adakah kesemua sayur dan buah ni baik untuk tubuh badan kita ?  " haa sapa nak jawab...."
opss tunggu dulu ada lagi satu soalan...
2. Dan harus kita mengamalkan pengambilan sayur-sayuran  and even buah2an  itu setiap hari ? 
ermm.. sebelum korang jawab mai baca artikel kat bawah ni... dari sumber MYLAUNCHPAD.....

by Google 
 Bagi mereka yang gemar makan sayur-sayuran dan buah-buahan, sudah pasti mereka pernah memakan biji benih dan biji buah2an itu sendiri.kajian menunjukkan bahwa biji benih dan biji mengandungi  sebuah bahan yang di beri nama amygdalin.bahan ini jika pengambilannya diambil dalam kuantiti yang banyak,ia akan menghasilkan haidrogen sianida
 yang mungkin akan berahkir dengan maut.
buah2an seperti epal,mangga dan pic mengandungi acid itu.tetapi jika tertelan biji itu dengan cara tidak sengaja,ia tidak mendatangkan apa2 bahaya,kerana ia memerlukan amun yang banyak untuk melakukan reaksi.

ermm..nasib baik  kau !!..aq nii jenis gelojoh main gigit jew buah2an tu..opss aq basuh dululah buah tu.. hehe :)。◕‿◕。


UBI KENTANG YANG SUDAH ROSAK..BY Google

selain itu,ubi kentang yang bertukar menjadi hijau juga mendatangkan bahaya.warna hijau mula muncul dikulit ubi kentang ini terjadi kerana terlalu didedahkan kepada cahaya.
toksik mungkin telah terhasil dibahagian bawah kulit ubi kentang berwarna hijau itu.
Jika individu termakan bahagian itu ,ia mungkin mendatangkan kesan seperti sakit kepala,mual dan cepat letih.
hal ini boleh dielakkan melalui menyimpan ubi kentang di dalam tempat yg kering..

ermm..nasib baik aq simpan dalam peti ais,selamat gitew hehe..。◕‿◕。 





by Google

Kacang merah mentah juga berbahaya kerana ia mengandungi toksin lectins.
toksin ini akan mendatangkan kesan seperti mual, muntah-muntah dan perut memulas.
perkara ini boleh dielakkan dengan cara memasak kacang merah ini dulu

sapa suruh kome makan mentah kacang merah ni,hiss mana sedap weyy !..opkoslah kena masak dulu baru sodap..lagi2 campur kat ABC ( air batu campur ) prgh !!。◕‿◕。 

kebaikkan kacang merah pulak !!..

Thiamin atau vitamin B1 yang terdapat dalam kacang merah dikatakan amat diperlukan oleh otak terutama untuk proses sintesis asetilkolina iaitu neurotransmitter yang penting untuk ingatan dan kekurangannya dikatakan mampu menyumbang kepada faktor kecacatan fungsi mental berkaitan dengan peningkatan usia. Biasanya kacang merah dimasukkan ke dalam masakan.

haa ada yang baiknya..and also keburukkannya hehe :)。◕‿◕。

by Google


Ubi kayu merupakan salah satu karbohidrat yang paling tinggi amun pengambilannya di dunia.
Akan tetapi,ubi kayu ini mengandungi cyanogenic  glycosides  secara semula jadi.
Hal ini kerana asid itu bertujuan untuk melindungi tumbuhan.langkah terbaik untuk membuang asid itu adalah dengan menjemur,merendam di dalam air ataupon memasaknya selepas di petik.

 ✎ woo..memang sedap makan ubi rebus,cecah pulak dengan sambal tumis ikan bilis..memang kompom laju je masuk kat anak tekak aq ni hehe..。◕‿◕。

 


haa korang..the info that can be shared untuk
readers who are loved..ecwahhhh ayat power  gitew hehe :D

now !! sila jawab soalan di atas...hehe :)






29 comments :

  1. urmm... baru tau yg ubi kentang hijau tu dah tak elok untuk dimakan.. timekasi sharing info :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup Nurul Hidayah,akak pon first time tau info pasal kentang hijau ni..
      sharing is caring :)

      Delete
  2. Kakak ni kalau sehari masak mesti dua jenis sayur. Walau ada buruk disebalik yg baik tapi rasa tak puas kalau masak nasi tak ada sayur. Buah pun sama biji memanglah tak makan tapi kalau dpt puas kan rasanya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak,sy pon pemakan sayuran dan juga buah2ah..anak2 kat rumah memang buat2 tak nampak je kalau sy masak sayur mayur ni ermm..:)

      Delete
  3. ish baru tau....seb baik ade perkongsian nieh...bertambah gak ilmu dapur lieya heheheeh...uishh bace tang ubi kayu tu tetibe terliur plak lieya hah heheeheh...terbayang2 ubi rebus pastu digoreng tepung...perghh sedap gilos cecah dgn sambal tumis tak pun makan ngan ikan masin hehehhehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. erm memang sodap tu lieya ubi rebus lawan sambal tumis or ikan masin..pekena pulak kopi O..memang debom hehe :D

      Delete
  4. haip..geli lak tgk kentang tuu..hahah..dah sampai camtu rupa dia..hii..akak mmg tak suka sangat sayur..akak suka ulam..err ulam ngan sayur sama tak eks...eh tertanya soalan lak

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..ulam lain,sayur lain lah izan..akak dua2 suka,lagi2 ulam boleh buat awet muda hehe :D

      Delete
  5. baru tau nih...ubi kentang yang hijo tu tak elok...tq share info ....
    memang sedap ubi kayu rebus cecah sambal....saya pun duk terbayang nih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup lizz akak pon baru baca info tang kentang hijau ni..tengok tak penah lagi :)
      haa dah 2 orang dok bayang makan ubi rebus cecah sambal tumis ni hehe..:D

      Delete
  6. Salam kak.. baru plak tau ttg info2 sayur2 kt atas tu... tapi sy ni bukan lah pemakan sayur tegar kak.. memilih skit bab sayur2 ni...haha.. klu ubi kayu tu..mmg peberet jugak..rebus pastu makan dgn ikan masin..nyum! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. w'salam atie..
      yup akak pon dapat info kat mylaunchpad..atie kangkung makan ? hehe :D
      hipe sorang lagi peminat ubi kayu ni..boleh buat tajuk n3 hehe :)

      Delete
  7. zizie pun xsuka makan kacang merah.. yucks...
    ubi kayu kalau dimakan byk, membahayakan orang sekeliling..
    gas beracun akan dilepaskan.. hahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha betul3..kata upin ipin :)
      sejenis kekacang ni memang elok untuk meningkatkan iQ selain kismis..kan zizie ? :)

      Delete
  8. Info yang bagus ni.... Nrl baru tau kentang yg dah ada kaler hijau tu x elok tuk dimkn... dahle tiap2 mggu beli kentang... tapi nrl pun cam akk biasa letak dalam peti es... ^__^

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe gud job nurul,akak bawang kejadah semua akak sumbat dalam petiais..tahan gitew :)
      akak pon sama first time baca tentang info pasal kentang hijau ni..

      Delete
  9. bagus info ni kak, baru aiza tahu ianya membahayakan kulit.. ubi kayu tu sejak zaman dulu menjadi makanan ruji terutamanya selepas perang dunia kedua..

    ReplyDelete
  10. tak tau lah pulak kak.. thanks ye.. huhu

    ReplyDelete
  11. Rasanya key point adalah kita kena ambil buah dan sayuran dalam kuantiti yang sepatutnya.. tak boleh terlalu berlebihan… Makan sayur/buah biar berpada-pada walau ia baik utk kesihatan….
    Mcm kangkung di M'sia skrang ni murah, tak kan nak makan kangkung aje kot???? errk!

    ReplyDelete
  12. Oo..banyak rupanya kesan tak baik.. info baru ni. Lain kali bolehla beringat.. kami mmg pemakan sayur.. diorang ni mmg macam tak sah kalau hidangan tak bersayur ...buah pun sama. Nampaknya ada yg nak kena pantau lepas nimmbukan belasah je telan

    ReplyDelete
  13. Jrg2 juga ambil sayur..jrg mkn juga...selalu beli pun bayam.
    klau beli knor cari yg di mkn ulat

    ReplyDelete
  14. fuhhh....cik baru tahu ne kak lizz...

    ReplyDelete
  15. eh?ubi kentang pun?sedap ni kalau mkn ubi kentang rebus..woppss!kak roha niesa pernah baca pasal bahaya bawang yg dipotong 2...mcm kita nk guna separuh dan separuh lg kita simpan..niesa lupa lak mana niesa jumpa artikel tu..kt fb kot..hihi..or kak roha dh penah baca..

    ReplyDelete
  16. saya memag suka sangat makan sayur, pendek kata setiap kali makan
    nasi, sayur mesti ada tak kira sayur apapun

    pasal bab biji tu mungkin betul sebab dulu saya suka makan raw tomato
    saya start sakit sendi, doktor kata kalau nak makan tomato
    jangan makan biji dia sebab tu yang sebabkan sakit sendi
    betul tak betul tak tahulah kan

    apapun terima kasih untuk info ni =)

    ReplyDelete
  17. thanks sharing.... tak sangka pula kentang yg ijau tu tak elok... kena xtra cek lepas ni...

    ReplyDelete
  18. terima kasih atas info yang bermanafaat ini .... baru mama tahu...

    ReplyDelete
  19. Bis tu.....minum air buah kat kedai tu? Macamana kalau dah asyik bahaya jer.... seram mak tau hehe....
    Takut weyh!!! Ubi rebus mmg paling mabeles cicah ngan sambal tumis banyak ikan bilis pergh! gelojoh weyh mak makan hehe

    ReplyDelete

terimakasih sudi baca..komen korang amat aq hargai✍
akan ku terjah balik blog korang eah!..☺
thanka you alls...✌


All right reserved me,family and kehidupan © 2013| Best View: Google Chrome