Puding Tembekai ..




salam jumaat...
selamat pagi semua..sarapan apa tuuu..?
yang aq pulak pagi2 bukak peti ais nampak puding tembekai..ermm apa lagi zass masuk mulut nyum nyum..sejuk je lalu kat anak tekak ..ahaks.. kira itulah kann sarapan aq di  pagi jumaat ni..hehe
 
 
 
aq buat puding tembekai ni petang semalam..kebetulan ada balance roti yang tersisa..daripada tong sampah yang kenyang kann.. ( expiration date hari ni ) baik aq pekenyangkan kuage aq ye dak !!..
so, aq pon selongkarlah laci cari buku resepi..selak punya selak cari resepi apa yang sesuai, yang hanya mengunakan 4 keping roti..then akhirnya aq jumpa this
recipe puding tembekai yang super yummy...


ermm..memang sesuai sangatlah dengan keadaan cuaca yang agak panas sekarang ni..
dah 2 , 3 kali jugak lah aq buat puding tembekai ni..anak2 aq pon suka makan..makabah dier lagi lah berketoi ketoi laju jew masuk kat anak tekak hehe..
haa korang nak tak resepi puding yang simple mimple dan sodap ni..
mohlah !! kita scroll ke bawah...
 
 
 
antara bahan2nya...
 
1 paket agar2 tali  ~  15 @ 20 gram
4 keping roti  ~  aq guna roti gardenia *
1 tin susu cair *
6   cawan air
1  cawan susu pekat manis *
1  cawan gula 
2  tbsp / sudu besar butter
bijan hitam untuk hiasan  ~  aq tak letak pon..sebab takde
sedikit esen vanila  ~  aq tak letak
pewarna merah dan hijau
 
cara2nya..
sediakan loyang 3segi @ 4segi  yg berukuran 7 inci
  1. masak agar2 bersama gula dan air hingga agar2 dan gula hancur  
  2. sementara itu carik - carikkan roti kemudian rendam bersama susu cair hingga lembut dan kembang
  3. blender halus ketiga - tiga bahan yang bertanda biru 
  4. setelah agar2 dan gula hancur masukkan bahan yang di blender halus tadi kedalam periuk agar2 dan masukkan juga esen vanila dan butter
  5. kacau hingga mendidih dan pekat sedikit ~  tutup api
  6. ambil satu cawan dari adunan agar2 tadi dan warnakan hijau..tuang kedalam loyang yang kita basahkan terlebih dahulu dengan air ( bertujuan agar puding kita mudah apabila mengeluarkannya nanti ) ratakan adunan dan biarkan puding mengeras sedikit
  7. ambil setengah cawan adunan asal ( jangan letak pewarna ) tuang perlahan - lahan keatas lapisan hijau tadi  ~  biarkan  sedikit mengeras
  8. warnakan lebihan adunan asal dengan pewarna merah..dan tuangkan perlahan - lahan keatas adunan putih / asal
  9. tabur bijan hitam sebagai hiasa...
nota : untuk mendapat lapisan yang cantik
  •  tunggu lapisan bawah keras sedikit..sebelum menuang lapisan seterusnya
  • cucuk sedikit dengan garpu di atas lapisan..sebelum menuang lapisan seterusnya
  • pastikan adunan yang nak di tuang tu dalam suhu suam suam kuku
  • tuang adunan mengunakan sudu / sendok secara perlahan - lahan ( jangan tuang adunan terus macam tu je..karang bercantum semua warna..haaa tak tahuuu..)
adunan yang panas akan cairkan semula adunan yang dah keras tadi..menyebabkan warna bercampur

 # tertarik !! apakata cuba try test..:)




24 comments :

  1. Memang menarik & tertarik ni K Roha... sedap2... bestnya kalau dok kat sebelah K Roha... leh kita tukar2 hidangan... hehe ^__^

    ReplyDelete
  2. Kakak pernah buat Roha tapi tak cantik sebab warna putih dah hijau bersatu. Makanlah juga bagi habis tapi tak syok. Belum ada hati nak cuba lagi. Tengok Roha punya memanglah cantik:)

    ReplyDelete
  3. salam jumaat kak roha!niesa copy resepi ye..hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam jumaat niesa..okay dear :)

      Delete
  4. Muh ni memang rajinlah Roha.... jaga baekkkkk punya perut cik abe yek....
    cantik agar agar ni kalau datang rumah mak mertua bawak benda alah ni pun best gak ni yek! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. tulah kann..nak kutip pahala lah kata kannn ! :) hehe..
      idea yg bagus ni weyy..betambah sayang lah weyy mentua kat mantu dier hehe..:D

      Delete
  5. Beb...apa motif buh roti dlm agar agar ? kasi kasar structure dia kot kan....idak le mcm agar agar biasa

    ReplyDelete
    Replies
    1. bukan bagi kasar itu structure lah mak oii..nak bagi sodap jew rasa puding tembeki ni..:)
      make sure roti kena blender halus..karang tak cantik tekstur dier pulak ...

      Delete
  6. best nye kalau tinggal dengan kak roha ne..rajin sangat masak...kenyak je duaploh pat jam...

    ReplyDelete
    Replies
    1. adoii cik..konyang 24 jam idaklohrr..hehe mau down jarum penimbang tu karang haha..akak pon tak taulah pi mana ntah mood malas akak..menghilang pulok dier hehe..tinggal mood rajin jew :D

      Delete
  7. ermmm sedapnyer..cantik sangat kalernyer....nak try la...

    ReplyDelete
  8. mudah membuatnya, cantik & sedap pulak tu yer !

    ReplyDelete
  9. Salam Jumaat Kak.. mmg nampak sedap lah nak makan... tambah2 cuaca panas ni...
    kalau dtg rajin sy, nti sy cuba buat ye kak...hehe

    ReplyDelete
  10. petang2 dapat puding tembikai ni sambil layan tv seronok ni... salam jumaat baru berkesempatan singgah sini balik balas kunjungan... *_^

    ReplyDelete
  11. wah..sedapnya...rupa dia pon cantik menawan je..terus terpikat..resepi wajib try ni...dah malas nak menguli tepung buat roti dah... nak wat puding laaa pula..sekarang musim panas..dapat mkn yg sejuk sejuk..nyamannya tekak.... izan copy ye..harap dpat segera cuba..tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha..boleh timbul mazel kalau dok menguli jew..:)
      now!! try sejukkn tekak pulak noh..:)

      Delete
  12. Eh eh cantiknya.
    Sayang nak makan.
    Haha.. >,<

    ReplyDelete
  13. Menarik ni boleh cuba nti, anak2 pun suka puding, tapi mamanya mls...

    ReplyDelete
  14. hak ni senang! nak cuba buatlah nanti
    kalau rajinlah! hehe =)

    ReplyDelete
  15. sedapnya kak. dah terbayang masuk anak tekak ni.. nak buat sorang makan je.. hukhuk
    kena tunggu cik abe balik ok la ni

    ReplyDelete

terimakasih sudi baca..komen korang amat aq hargai✍
akan ku terjah balik blog korang eah!..☺
thanka you alls...✌


All right reserved me,family and kehidupan © 2013| Best View: Google Chrome